Foreningens historie

Det hele begyndte i 1970'erne med en aktiv kvinde.

Grundlaget for Holbo Herreds Væverforening er en aktiv Ramløse borger, Ellen Nielsen, der i midten af 1970’erne åbnede sit hjem for væveundervisning. Dette blev så stor en succes, at hun blev tvunget til at lukke den lille private væveskole pga. naboklager over ”alle de parkerede biler”.

Men datidens gæve kvinder var ikke sådan at stække vingerne på. De dannede Holbo Herreds Væverforening d. 2. november 1978. I de første 6 år blev vævene flyttet fra sted til sted, indtil foreningen endelig fik egne lokaler, på 1. salen af Annisse gamle skole. De kunne indvies i januar 1985.

Med egne lokaler blev der mulighed for at vokse og udvide med andre håndværk. I dag væver, filter, broderer, syr, knipler, spinder, strikker og trædrejer de aktive medlemmer, og der er stadig plads til nye håndværk og interesser.

Allerede i 1980 startede HHV med at tilbyde egne kurser. Det blev grundlaget til den skolevirksomhed, foreningen driver i dag. Efter et par flytninger har Holbo Herreds Væverforening i dag til huse i Blistrup.

HHV – historien bag navnet

Holbo Herreds Væverforening – hvorfor hedder foreningen sådan? Det lyder lidt af Ringenes Herre og gammel historie, og det er ikke helt forkert. Navnet kan spores tilbage til vikingetiden.

Holbo Herred er en historisk betegnelse for et stort område i Nordsjælland. Det strækker sig fra Kattegat i nord til Hillerød i syd, og fra Esrum sø i øst til Arresø i vest. Arealet svarer til den nuværende Gribskov Kommune plus Nødebo Sogn, som i dag er en del af Hillerød Kommune.

Navnet har rødder i ordet Holme, små øer, som var karakteristisk for landskabet i tiden lige efter vikingetiden. I slutningen af 1200-tallet blev betegnelsen Holmbo Herred indført, da området blev udskilt fra Strø Herred som et selvstændigt retsområde. Indbyggerne blev kaldt holmboere. Over tid blev stavemåden ændret fra Holmbo til Holbo.

(Kilde:Trap Danmark)

Holbo Herreds Væverforening
Helsingevej 64 F
Blistrup
3230 Græsted

Skoleleder: Eva J. Press

Mail: kursusafdeling@hhv.fora.dk

CVR: 12843038

Formand for HHV: Merete Stavnsbjerg Kan træffes på mail: merete@hhv.fora.dk eller tlf: 21737257 .

Medlem af Fora